تصاویر انتخابی

شعر اقتصاد دلاری

مثنوی های جدید ادبیات کهن

تا اقتصاد بر پایه دلار است 

تا این دلار برای ما معیار است 

تا این معیار شاخصه بازار است

تا این بازار در معرض شکار است 

تا این شکار در دست دشمن بوده 

تا این دشمن با دلار ایمن بوده 

تا ایمنی همراه این دلار است 

با این دلار بر اقتصاد سوار است 

تا این سوار یکه تاز میدان است

تا این میدان مال نزولخواران است

تا این نزول خواران دنبال سودند 

با این سود ها آرامش را ربودند 

راحت اقتصاد را فلج می کنند 

هرطور بخواهند راه را کج میکنند

وقتی تورم با دلار عجین است

وقتی گرانی عاملش همین است

وقتی دلار سلاح دشمن ماست

هدف اون ایجاد هرج و مرجهاست 

شعار مرگ بر آمریگا چه فایده

وقتی اقتصاد نداشته قاعده 

دولت باید فکر رهایی کند 

یکبار شده کاری خدایی کند 

شاخ دلار باید شکسته شود

این آقایی باید برداشته شود

باید دلار حذف شود از اقتصاد 

تا کشور عاری بشود از فساد 

باید جلوی ربا را بگیرد 

جلوی جنگ با خدا را بگیرد 

دزدی از جیب مردم بینوا 

عادت شده برای بانک با ربا  

علیا شده بیزار از این بانکداری 

که جز فلاکت نداشته کرداری 

علی_سرابی_یاقوند 

حذف_دلار 

ربای_بانکی

 

اولین قرارگاه جهادتبیین درکشور (سربازان حاج قاسم ) 

شعرطنز کارگری و حقوق بگیران

فرهنگی دلنوشته های زیبا ادبیات کهن

طنزسیاسی

 

الا یا ایها الساطور قصابی بگو از قلوه و دلها 

خرید آسان بوده باقسط ولی افتاد مشکل ها

چه بوی آبگوشتی آید از آن کاشانه در هر ماه 

چه آبی گشت روان از لب که آمدسوی محفل ها

برو افزون کن سرمایه در این دنیای رنگارنگ

که با مدارک تحصیلی بجز غم نیست حاصل ها

میان سفره خالی چه سود بشقاب،و چندکاسه

وقتی دیس برنجی نیست چه کار آید به چنگال ها

چه شبها در میان خواب که میبینم باچند حوری

به ترکیه کنم پرواز می روم لب ساحل ها

ولی صبح با صدای زنگ سریع بیدار شوم از خواب 

روم سوی میدان کار شبیه شکسته بال ها 

چه دنیای عجیبی که یکی در قصر یکی درحصر

یکی سرگرمیش غصه ، یکی مشغول با ریمل ها

چه ابروهایی از مردان که ریخته شد روی زمین

با موهایی که غرق شدند میان دریای ‍ژل ها

چقدر دیدم که یک عده همیشه شنگول و شادند

ولی پشتک زند پشه درون جیب شاغل ها 

ندارد حال خوش علیا با این بازار نیرنگی 

که در رنج بوده پاکدامن در آسایش اند قاتل ها 

 علی سرابي یاقوند 

 

زیباترین شعر غدیر خم + تصویر

فرهنگی ادبیات کهن عکس نوشته های لری بسته خبری

 

#علیانوشت 

              ( غدیرخم )

غدیر نه یک تالاب که امواجی خروشان است

و درمیخانه عشاق درون خم جوشان است

غدیر یک برگ تاریخ نیست که آرام بگذری ازآن 

غدیر آیین دین باداکه تاریخ از او نشان است

غدیرختم رسالت نقطه آغاز دینداری ست

که در آیینه هستی حریم وصل جانان است

غدیر پایگاهیست والا که مملوبوده ازدانش 

درون جمله هایش عالمی آشکاروپنهان است

غدیر رامعرفت خواهدکه بشناسی طریقت را

برای اهل علم مانندخورشید درخشان است

غدیرآغازگر نور امامت بوده است بعد از نبوت

که منظومه ای از نام علی همراه قرآن است

غدیربانگ بلند من کنت مولای نبی آخرین بوده 

که اتمام رسالت با همین جمله رو به پایان است

تمام دلخوشی های علیا دراین دنیا چنین بوده

منتظر ظهور حضرت صاحب عصروزمان است

شاعر ونویسنده #علی_سرابي_یاقوند

#پایگاه_تحلیلی_خبری_لرپرس

@lorigeram

مویه در شاهنامه فردوسی

فرهنگی ادبیات کهن تاریخ اقوام

مویه 

بیان ابیاتی از شاهنامه خود نمونه و شاهدی بر این است . به کار بردن کلمه مویه در شاهنامه فردوسی به عنوان یکی از مطرح ترین و کاملترین منبع کهن زبان و فارسی ، بیانگر جایگاه این آوا و نغمه جانسوز انسانی و باستانی در ادوار مختلف تاریخی

سرزمین ایران است .

ساز همراهی کننده مویه لُری در شاهنامه ساز زهی «بربط» و ساز همراهی کننده نوحه

«رود» است و مویه کردن علاوه بر زنان دربین دیگر قشرهای جامعه از پیر و جوان گرفته

تا آزاده و زن پارسا نیز رایج و مرسوم بوده است

اما در لُرستان مطابق قانون ایلی این سرزمین ، مردان حق نداشتند در عزاداری عزیزان

از دست رفته اشان به ویژه سوگ و مرگ زنان شیوه و گریه سر دهند و لذا بیشتر مقام ها

و آوای لُری غم انگیز عزاداری در لُرستان با نام «مویه لُری»تعلق به زنان داشته است و

مردان نیز به نوبه خود با زمزمه شعرهای غم انگیز به نوعی دیگر از مویه لُری به نام

«موری» را انجام می دادند .

به عبارتی بهتر نوای «مور و مویه لُری» لُرستان با اینکه فلسفه مشترک سوگواری شان

با دو خصلت خاص زنانه و مردانه خود از هم جدا شده اند :

مویه لُری: مخصوص زنان است و با ویژگی ابراز احساسات گروهی همراه با فریاد و

شیون و گاهی خراشیدن سر و صورت همراه می باشد .

مور : مخصوص مردان بوده و با خصلت لزوم خویشتن داری فردی و عدم بروز احساسات

به طرف نجوی و نوای غم انگیز درونی سوق داده می شود.

مقام ها و آواهای موسیقی سوگواری در لُرستان به این شرح می باشد:

مویه لُری یا مووه: نوای غم انگیز زنان به شکل جمعی است که در مراسم عزاداری موسوم به

پرس و آیین ها ی سوگواری خوانده می شود و خود از نظر مقام و آهنگ به دو

شکل جداگانه می باشد:

1 – مویه لکی : معمولا توسط یک زن به نام و در مقام "سرخونی وش" که رهبری مویه

سرائی زنان را بعهده دارد ، برگزار می شود. شغل و تخصص این زنان مویه سرائی با

شعرهای به زبان لکی در اندوه زن و مرد متوفی است . مویه لکی با مقامی موسیقیائی و

کشش های کوتاه و بلند و اندازه مشخص و با سطح آغازی و پی در پی برگزار می شود که

با همنوائی و صداهای زیر و بم زنانه و کلمات شعری مابین صدا های رگه هائی چنان

غم انگیز را ایجاد می کنند که شنونده را تحت تاثیر آن ناگزیر به همراهی با خواننده و یا

در سکوت اندوهگینی فرو می برد.

2 - مویه لُری : این مویه از نظر هم صدائی زنان مانند لکی است اما در کشش موسیقیائی

و تکیه حرفی و کلامی و صوتی با با یکدیگر متفاوتند. در مویه لُری هر زنی که بیت شعر

غم انگیزی در مرگ عزیزی شروع کند بقیه زنان نیز او را همراهی می کنند و لذا بیت آغازین مویه لُری را « سر مووه» می گویند . برخی از نوحه ها و مویه ها در مرگ و ناکامان دارای ضرب آهنگ مشخص و گفت و شنید توصیفی درباره فوت شده است .

در مویه لُری بقیه زنان حاضر مجلس در پاسخ و تائید غم زن مویه خوان، ناله

"هی وی هی وی مه" سر می دهند .

وزن شعر در مویه لُری هجائی و حالت موسیقیائی آن از نظر آوائی کامل می باشد.

مور: در واقع همان مویه است که با خصیصه های مردانه اش مختص به مردان می باشد .

زنان معمولا مویه سر می دهند و مردان غالبا مور می چرنند .

 

دلنوشته غمگین به یاد کسی که تمام من بود

دلنوشته های زیبا ادبیات کهن

 

#علیانوشت 

برای کسیکه مجنون نگاهم اسیرلیلی چشمانش بود

ﻛﺠﺎﯾﯽ ﺑﻬﺘﺮﯾﻨﻢ،ﺩﯾﮕﺮﺻﺪﺍﯾﺖ ﺭﺍﻧﻤﯿﺸﻨﻮﻡ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﻜﯽ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻣﺮﺣﻤﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺩﻝ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﺍﻡ

ﻛﺠﺎﯾﯽ؟

ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺻﺪﺍﯾﺖ ﻣﯿﻜﻨﻢ ﻭ ﺩﺭﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺗﺎﺭﯾﻜﯽ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﻮﺭ ﻣﯿﮕﺮﺩﻡ ﺍﺛﺮﯼ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺻﺪﺍﯾﺖ ﺭﺍﻧﻤﯿﺸﻨﻮﻡ

ﺗﻮ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺴﺎﻓﺮ غرﯾﺒﯽ ﺑﻮﺩﯼ ﻛﻪ ﺩﺭﺟﺎﺩﻩ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻗﻠﺒﻢ ﭘﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﯽ ﻭﻟﯽ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺗﻮ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﯼ ﻭﻟﯽ ﻫﻨﻮﺯ

ﺭﺩ ﭘﺎﯾﺖ ﺑﺮﺭﻭﯼ ﻗﻠﺒﻢ ﺟﺎﺭﯾﺴﺖ

ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺻﺪﺍﯼ ﮔﺎﻡ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻨﺖ ﺭﺍ ﻣﯿﺸﻨﻮﻡ ﺁﺭﺍﻡ ﺁﻣﺪﯼ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺘﺮ ﺭﻓﺘﯽ ﯾﺎﺩﮔﺎﺭﯼ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺟﺎﺩﻩ ﻗﻠﺒﻢﮔﺬﺍﺷﺘﯽ ﻭ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺟﺎﺩﻩ ﻗﻠﺒﻢ ﺭﺍ ﺑﺴﺘﻢ ﺗﺎﺩﯾﮕﺮ ﻛﺴﯽ ﭘﺎ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺗﻨﻬﺎ ﯾﺎﺩﮔﺎﺭﯾﺖ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ

ﻛﺠﺎﯾﯽ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻢ

ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺪﺕ ﻭﺭﻭﺩﺕ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺍﺑﺮﯼ ﺑﺎﻻﯼ ﺳﺮﺕ ﺑﻮﺩﻡ ﺗﺎ ﻧﻮﺭ ﺥ ﻭﺭﺷﯿﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺫﯾﺖ ﻧﻜﻨﺪ ﻭﻗﺖ

ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯿﺖ ﻭ ﺧﺴﺘﮕﯿﺖ ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻮﺩ

ﺑﺮﺍﯾﺖ ﺑﻪ ﺍﺭﻣﻐﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﻭﻟﯽ ﻫﯿﭻ ﮔﺎﻩ ﻓﻜﺮ ﻧﻤﯿﻜﺮﺩﻡ ﺗﻮ ﺭﻭﺯﯼ

ﺑﻪ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﺟﺎﺩﻩ ﻗﻠﺒﻢ ﻣﯿﺮﺳﯽ

ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺩﺳﺘﻬﺎ ﻣﯿﻨﮕﺮﯾﺴﺘﻢ ﺍﻧﮕﺎ ﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯾﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﯽ ﺍﻧﺘﻬﺎ ﺑﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﺍﻓﺴﻮﺱ ﻛﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ

ﻓﻜﺮ ﻣﯿﻜﺮﺩﻡ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﻮ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﯼ

ﺗﻮ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﯼ ﻭ ﻣﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﯾﻢ ﺧﻠﻮﺕ ﻣﯿﻜﻨﻢ

ﺧﻠﻮﺗﯽ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺗﻮ ﺩﺭﺩﺭﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻃﻠﺐ .... ؟‌

کجایی بهترینم ...

کجایی...

#علی_سرابی_یاقوند 

ف.ک.سیاسی ش قوم لر 

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

درباره ما

به وب سایت لر پرس ✋ خوش ✋ آمدید قوم لر یکی از سربلندترین اقوام ایرانی است که نقش بی بدیلی در ساختن تمدن ایرانی ایفا کرده است.مردمان لرزبان در کشورهای ایران-عراق-سوریه-چین-عمان -ترکیه- روسیه و افغانستان زندگی می کنند. لرزبان ایران در جنوب غرب کشور و در امتداد کوههای سر به فلک کشیده زاگرس سکونت دارند.لرستان پشتکوه یا ایلام امروزی از دیر باز یکی از اصلی ترین سکونتگاههای قوم لرمحسوب می شده و می شود.

جستجو

تصاویر منتخب

آرشیو

نويسندگان

لینک دوستان

اشعار لری

شبکیا اجتماعی

موضوعات

 

پایگاه تحلیلی خبری لرپرس

ارائه اخبار وتحلیل های جامع _ معرفی قوم لر _ارسال آهنگ ها و دکلمه های قدیم و جدید_ معرفی جاذبه های طبیعی باستانی گردشگری