تصاویر انتخابی

لزوم آگاهی و بصیرت سیاسی در جامعه

سیاست بسته خبری


بصیرت به چه معناست و راه دست یابی و حفظ آن کدام است؟

بصیرت سیاسی چیست چرا یک جامعه نیازمند شناخت وآگاهی بوده واین شناخت چه تاټیری در جامعه داشته 

بطور کلی بصیرت یا بینش، نوعی دید درونی است که با دید چشم ظاهری، متفاوت است و اصلاً با چشم یا اندام های ظاهری بدن، قابل دریافت نیست. بصیرت، قوّه و نیرویی قلبی است که به مدد نور الهی، پدید آمده، حقیقت و باطن امور را - چنان که هست - در می یابد. با دید بصیرت، انسان، درست را از نادرست و حق را از باطل، به آسانی تشخیص می دهد.

 بصیرت، نوعی به کارگیری عقل در مسیر هدایت انسان و استفاده از روشن گری آن است. 

بصیرت چراغی است که همواره روشنگر و نجات بخش انسان از گمراهی هاست. بصیرت به انسان قدرت می دهد که حتَّی در تنهایی و غربت چون امت واحده از صراط مستقیم سربرنتابد و هیچ هراسی از زیادی طرفداران باطل به دل راه ندهد.

اساساً در همه نبردهایی که مدافعان حق و باطل با هم داشتند، اهل بصیرت با چشم دل و حق محوری راه صواب را از ناصواب تشخیص دادند و راه حق را برگزیدند.

براستی در سایه بصیرت است که در پرتو آن حق و باطل، راه و بیراهه، قوتها و ضعفها، تهدیدها و فرصتها به خوبی آشکار می گردد که در غیر این صورت »فَاقِدُ الْبَصَرِ فاسِدُ النَّظَرِ« یعنی انسانی بدون بصیرت و بینش، نظرش هم فاسد است.

دستاوردهای بصیرت سیاسی

 جبهه شناسی، دشمن شناسی، ولایتمداری، ظلم ستیزی و مقاومت در دفاع از حق و اتکاء به ایمان می تواند از پیامدها و نتایج داشتن بصیرت سیاسی درست به حساب آید

 کسانی که از بصیرت سیاسی برخوردار بودند و راه حق را از باطل تشخیص دادند، تمام مشکلات را به جان خریدند و در دفاع از حق به استقبال شهادت رفتند. قرآن از آنان به ربّیون نام می برد که مقاومت و دفاع از حق منش آنها بوده است. آنجایی که می فرماید: »وَکأَینْ مِنْ نَبِی قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیونَ کثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکانُوا وَاللّهُ یحِبُّ الصَّابِرِینَ.« (آل عمران: 146) یعنی، چه بسیار رخ داده که پیغمبری جمعیت زیادی از پیروانش در جنگ کشته شده و با این حال اهل ایمان با سختیهایی که در راه خدا به آنها رسیده مقاومت کردند و هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و راه صبر و ثبات پیش گرفتند که خداوند صابران را دوست می دارد

پیامدهای ضعف بصیرت سیاسی

 کم نبودند عالمان و رزمندگانی که فاقد بصیرت سیاسی بودند، لذا در مسیر پیمودن راه حق دچار اشتباهات شدند و درمقابل اسلام قرار گرفتند و کاری کردند که دشمنان اسلام می خواستند. بی بصیرتی و یا ضعف بصیرت آن هم از نوع سیاسی می تواند ضربات جبران ناپذیری بر پیکره جامعه اسلامی وارد کند.

مقام معظم رهبری ضعف بصیرت را مهم ترین عاملی می دانند که لشکریان یزید دچار آن بودند. ایشان می فرمایند: »جا دارد اگر ملت فکر کند که چرا پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر(ص) کار کشور اسلامی به جایی رسیده که همین مردم مسلمان از وزیرشان، امیرشان، سردارشان، عالمشان، قاضی شان، قاری شان در کوفه و کربلا جمع شدند و جگرگوشه همین پیغمبر را با آن وضع فجیع به خاک و خون بکشند.«  سخنرانی رهبری معظم در لشکر 27 حضرت رسول اللَّه) 

بطورگلی اگر افرادجامعه از رشدوآگاهی سیاسی برخوردارباشند هیچگاه فریب قرآن های برسرنیزه را نخورده و هرگز حاضرنیستند تا حکمیت ابوموسی های اشعری زمان رخ دهد. اگر یک جامعه از قدرت تحلیل وتجزیه سیاسی بالایی برخوردارباشد هرگز اسیر فتنه های سیاسیون نخواهندشد و هیچگاه وارد بازی های دشمنان نشده چونکه میدانند کجا چگونه بهترین تصمیم راگرفته وجامه عمل بپوشانند.

تجربه بارها اٺبات نموده کسانیکه در ولایت مداری استوارهستند هیچگاه ازراه روشن خارج نشده و همواره چهره های دشمنان راپشت نقاب های فریبنده تشخیص داده اند .

نویسنده: علی سرابی یاقوند

انتهای خبر/

 

کناره گیری برخی از نمایندگان مجلس دهم در انتخابات ۹۸

سیاست بسته خبری

 

بر اساس اظهاربرخی از منابع موثق حدودا 35 نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای شرکت در انتخابات سال۹۸ثبت نام نخواهند کرد.

 

در همین رابطه عنوان شده پروانه سلحشوری یکی از نمایندگانی است که در انتخابات  مجلس ۹۸ثبت نام نخواهد کرد.

در میان نمایندگان استان گلستان نیز تربتی نژاد نماینده ی گرگان و آق قلا از نمایندگانی بود که رسما و به موجب صدور بیانیه ای از ثبت نام در انتخابات مجلس ۹۸کناره گیری نمود.

از طرفی شنیده شده که رامین نورقلی پور نماینده ی غرب گلستان نیز از ثبت نام در انتخابات سال۹۸خودداری خواهد کرد.

در این بین بسیاری از مردم و نخبگان بر این باورند که عدم عملکرد مثبت و قابل قبول در حوزه های انتخابیه،ریزش شدید آرای مردمی،و در مواردی قصد عزیمت و پناهندگی سیاسی و اجتماعی به خارج از کشور در کنار علم به رد صلاحیت قطعی با عنایت به دلایل مستند سیاسی و اقتصادی از جمله دلایل انصراف اکثریت نمایندگان فعلی از رقابت مجلس۹۸ارزیابی می شود.

انتهای خبر/

اسارت خاموش + شعر+عکس

فرهنگی بسته خبری

شعر جدید در وصف دنیای مجازی

     #اسارت_خاموش

چرا وابسته به دنیای مجازی شده ایم

چرا بیخودی مست الکل رازی شده ایم

پشت دیوار زمان اصالت تنها مانده 

چرا دلباخته رخسار ایازی شده ایم

لذت زندگی رافدا نمودیم مابرای زندگی

اسیر دروغ های شعبده بازی شده ایم

آنچنان تکیه زدیم برمسندبی احساسی

بین آشنایان هم باغربت موازی شده ایم 

حتی درجمع همگی تنهای تنها هستیم 

مضراب شکسته هر تکنوازی شده ایم

روابط ها را همه ویران نمودیم آسان 

بااین دل سنگی مثل هیلترنازی شده ایم

تا بسازیم دوباره جاده ی مهرورزی را  

همه ما نیازمند به بازسازی شده ایم 

علیا گوید همتی کن هموطن برای نور

سالهاست بیخبراز پاکسازی شده ایم

شاعر ونویسنده : #علی_سرابی_یاقوند 

انتهای خبر/

راههای شناخت انتخاب اصلح

سیاست بسته خبری

 

هوالرحمان 

انتخاب اصلح ( قسمت اول )

مقدمه :

بنام حضرت دوست که هرچه داریم از خلقت اوست 

آنچه درزندگی سیاسی ؛ اجتماعی ؛ اقتصادی ؛ فرهنگی ؛ امنیتی افراد جامعه از حساسیت ویڗه ای برخورداراست به گونه ای که تاٺیر بسزایی در سرنوشت و آینده ی انسانها داشته انتخاب درست یا نادرست است

در مسایل اجتماعی وسیاسی نیز همینگونه ست بطوریکه تصمیم گیری در حوزه سیاسی به همان اندازه در زندگی انسان اثر گذاراست که درانتخاب های شخصی وغیرسیاسی می باشد ودر برخی جهات این انتخاب میتواند در سرنوشت یک جامعه تاثیر مستقیم داشته باشد بعنوان مثال انتخاباتی نظیر ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی ویا شوراهای شهر وروستا که شکل جامعه را تغییر میدهند بنابه دلایلی که ذکرخواهدشد ازجایگاهی خاص وحساسیت ویژه ای برخودارهستند به همین علت است که در حوزه سیاست گاهأیک انتخاب نادرست سرنوشت انسان ها و حتی آینده گان را بگونه ای سوق میدهد که بر خلاف آنچه تصورات حقیقی بوده رقم میزنند.

 لذا برآن شده تابصورت تخصصی چگونگی راههای شناخت همراه با ویژه گیهای شاخص در تشخیص انتخاب اصلح بدور از احساسات و موارد کلیشه ای مرسوم با تشریح وتبیین ارائه راهکارهای اساسی گامی هرچند کوچک اما موثر در این مهم برداشته تا ان شاءالله بتوانیم در انتخابات پیش رو بگونه ای عمل کنیم آنکس که شایسته ولایق این عنوان است را انتخاب کرده تادرسازندگی ایران اسلامی موثرباشیم .

#علی_سرابی_یاقوند 

کارشناس سیاسی و رسانه

ادامه دارد... 

انتهای خبر/

چرا رهبری کاری نمی کند

سیاست بسته خبری

 

 

 چرا رهبری که از همه ی مشکلات آگاهی دارند و میدانند که در کشور چه میگذرد اما کاری نمیکنند ودر صدد حل آنها نیستند؟

 اگر نمیتوانند، پس رهبری به چه دردی میخورد؟

رهبری که، این همه قدرت دارند چرا با این انحرافات برخورد قاطع نمیکنند؟

پاسخ:

 آیا انتظار داریم رهبری به جای مجلس، قانون تصویب کند؟

به جای دولت، کار قوه مجریه نماید؟به جای دستگاه‌های اطلاعاتی، تحقیق کند؟

به جای قوه قضاییه و دستگاه دادگستری، خودش متهمین را دستگیر و مجازات نماید؟

به جای رییس صدا و سیما، کارگردان و هنرپیشه بیاورد و فیلم و سریال بسازد؟

به جای مدیریت نظام بانکی وارد عملیات اقتصادی و جلوگیری از وام‌های کلان یا جابجایی دلارها بشود؟

به جای شهرداری‌ها وارد صحنه شود و مشکلات شهری را بررسی کند؟

 به جای دستگاه‌های اقتصادی و بازرگانی و گمرکات، واردات و صادرات را کنترل کند؟

 و ده ها مورد دیگر .

آیااین کارها ممکن است؟؟

آیا نخواهند گفت که پس قانون اساسی، تعریف جایگاه‌ها و شرح وظایف و تشکیلات حکومتی یعنی چه؟! 

پس کی در این مملکت چه کاره است؟! 

آیا شالوده نظام از هم نمی‌پاشد؟

آیا رهبری می‌تواند از آسمان یک تعداد نیروی صالح، متقی، متخصص و کارآمد بیاورد؟

آیا می‌تواند (یا عاقلانه است که) به جای مردم ،رییس جمهور و نمایندگان مجلس را که بازوهای مردمی رهبری هستند انتخاب کند؟ بعد از کجا انتخاب کند، از فرشتگان عرش، یا از همین مردم؟!

پس؛ ((رهبری ))

رییس جمهور، مجلس، دادگستری، بانک مرکزی، وزیر اطلاعات، شهرداری و...نیست، بلکه ایشان رهبریِ نظام را بر عهده دارد، با تعاریف مشخصی که در قانون اساسی وبدیهیات عقلی روشن است.نیاز کشور و نظام را می‌بیند وبه همراه تبیین و تشریح به مسئولین و مردم منتقل می‌کند.

رهبری در جامعه ، گرا میدهد همانند دیده بانی که در جنگ با دشمن، گرا میدهد تا نیروها اقدام کنند ودرست عمل کنند، حال اگر گرا درست باشد اما نیروها درست عمل نکنند تقصیر کیست؟

به مردم می‌گویند:

در انتخاب رئیس جمهور که دولت را تعیین خواهد کرد، بصیر باشند، به کسی رأی دهند که دارای چنین امتیازاتی باشد،همین طور در انتخاب نمایندگان،حالا اگر مردم به هر دلیلی آن طور که باید رعایت نکردند،"رهبری باید بیاید و عواقب انتخاب غلط یا دست کم غیر اصلح مردم را به دوش کشیده و جبران کند؟!"

✅رهبری، به مجلس و به دولت خط مشیّ می‌دهد خطوط کلی سیاست داخلی و خارجی نظام را با توجه به اهداف و نیز شرایط حاکم بر کشور، منطقه و جهان را ابلاغ می‌کند.

‼️مردم الان خیلی انتظارات بیجا از ولایت فقیه دارند، راحت انتظار دارند ولی فقیه جای اندیشه مردم بیاید خرابی ها را اصلاح کند، این کار رو حضرت علی هم نکرد، پیغمبر هم نکرد.

چرا مردم از ولی فقیه انتظار دیکتاتوریِ دارند؟؟!

درجواب سوال دوم باید گفت که: 

قدرت ونفوذ رهبری وامام در جامعه به اندازه ی آگاهی ، بصیرت و بینش مردم است نه بیشتر.

اگر مردم بصیرت و آگاهی کافی رانداشته باشند رهبر حتی اگر امیرالمومنین (ع) باشند قدرتی ندارند. همانند جنگ صفین ، وقتی سپاهیان خود امام بصیرت کافی نداشتند، مالک اشتر را از یک قدمی خیمه ی کفر برمیگردانند و امام دیگر قدرتشان نافذ نیست و تسلیم بی بصیرتی مردم میشوند.

وقتی در جنگ احد ، غالب نیروها تدبیر و استراتژیه پیامبر (ص) رااز جان ودل درک نمیکنند ونادیده میگیرند ، جنگ برده را میبازند.

وقتی مردم به دلیل عدم آگاهی ، مغلوب دسییه های معاویه ها میشوند ، رهبری همانند امام حسن (ع) مجبور به مصالحه بامعاویه میشود.

وقتی هنوز مردم آمادگی کافی در خود را ایجاد نکرده اند ، هیچ امامی بعد از امیرالمومنین (ع) نمیتواند حکومت اسلامی تشکیل دهد و تا این آمادگی در مردم ایجاد نشود امام زمان هم برای تشکیل حکومت عدل نخواهد آمد و علت غیبت هزار و اندی سالشان بدلیل عدم آمادگی آحاد ملتهاست. 

نتیجه؛ قدرت رهبری در جامعه وحاکمیت به اندازه بصیرت مردم است نه بیشتر

«صداقت،صراحت،بصیرت،شجاعت‌تاشهادت»


انتهای خبر/

صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 ... 10 صفحه بعد

درباره ما

به وب سایت لر پرس ✋ خوش ✋ آمدید قوم لر یکی از سربلندترین اقوام ایرانی است که نقش بی بدیلی در ساختن تمدن ایرانی ایفا کرده است.مردمان لرزبان در کشورهای ایران-عراق-سوریه-چین-عمان -ترکیه- روسیه و افغانستان زندگی می کنند. لرزبان ایران در جنوب غرب کشور و در امتداد کوههای سر به فلک کشیده زاگرس سکونت دارند.لرستان پشتکوه یا ایلام امروزی از دیر باز یکی از اصلی ترین سکونتگاههای قوم لرمحسوب می شده و می شود.

جستجو

تصاویر منتخب

آرشیو

نويسندگان

لینک دوستان

اشعار لری

شبکیا اجتماعی

موضوعات

 

پایگاه تحلیلی خبری لرپرس

ارائه اخبار وتحلیل های جامع _ معرفی قوم لر _ارسال آهنگ ها و دکلمه های قدیم و جدید_ معرفی جاذبه های طبیعی باستانی گردشگری