به وب سایت لر پرس ✋ خوش ✋ آمدید
قوم لر یکی از سربلندترین اقوام ایرانی است که نقش بی بدیلی در ساختن تمدن ایرانی ایفا کرده است.مردمان لرزبان در کشورهای ایران-عراق-سوریه-چین-عمان -ترکیه- روسیه و افغانستان زندگی می کنند. لرزبان ایران در جنوب غرب کشور و در امتداد کوههای سر به فلک کشیده زاگرس سکونت دارند.لرستان پشتکوه یا ایلام امروزی از دیر باز یکی از اصلی ترین سکونتگاههای قوم لرمحسوب می شده و می شود.
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
برای لر نفس میکشم. قوم لُر یکی از اقوام اصیل ایرانی است که علاوه بر ایران در عراق(استانهای اربیل، سلیمانیه،دیاله،واسط و میسان)،ترکیه،افغانستان ، پاکستان، سوریه و عمان و... هم زندگی می کنند.در ایران محل سکونت لرها به استان لرستان محدود نمی شود آنها در 16استان سکونت دارند.استانهای لرستان وکهکیلویه و بویر احمد و چهارمحال وبختیاری و ایلام کاملآ لُر نشین هستند، علاوه براین چهار استان مردمان لُر زبان در استانهای خوزستان(شمال،نواحی مرکزی و شرق استان)،همدان(ملایر،تویسرکان،نهاوند-اسدآباد-بهار)،فارس(ممسنی،رستم ،سپیدان، کازرون،فراشبند،گله دار مهر،مرودشت و شیراز-شولستان) ،بوشهر(دیلم ،گناوه ودشتستان-دشتی و بوشهر )، اصفهان(فریدونشهر،نجف آباد،داران،اصفهان و گلپایگان-سمیرم-فریدن-فلاورجان-مورچه خورت-لنجان-شاهین شهر-فولادشهر)،کرمانشاه(هرسین،صحنه و کنگاور-سرپل زهاب-اسلام آباد)، گیلان(لوشان-منجیل-رودبار)، مرکزی(شازند و خمین-محلات-سنجان-شهباز)قزوین،خراسان ( رضوی-جنوبی و شمالی)،کرمان و تهران(ورامین-پاکدشت-گرمسار-پیشوا) ، مازندران(کلاردشت و..) ، آذربایجان ( شاهین دژ-سلماس-لکستان) زندگی می کنند.بر اساس سرشماری سال1385می توان جمعیت لرزبانان را بین 10 تا 11 درصد جمعیت ایران تخمین زد.گویشوران لر به زبان های لکی،فیلی،ثلاثی،بختیاری،ممسنی،کهکیلویه ، بویر احمدی،کمزاری ، شولی ،گاپله ای ، کلهری،ملکی و.... با لهجه و گویش های متفاوت نسبت به هم سخن می گویند.علاوه بر پیوند فرهنگی و تاریخی، بین مردمان لر ، پیوند عاطفی عمیقی وجود دارد و در همه حال به لر بودن و اصالتم میبالم.شما چطور؟؟
دیگر موارد
آمار
وب سایت:
بازدید امروز : 130
بازدید دیروز : 239
بازدید هفته : 3590
بازدید ماه : 6809
بازدید کل : 168773
تعداد مطالب : 237
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1
1. (مو ایگم نر تو ای گوی بدوشش)من می گویم نر است تو می گویی شیر آن را بدوش:کنایه است برای اصرار وسماجت وحرف نشنودن-( کاری غیر قابل انجام)
2. (دس اشکسه کار ای کنه اما دل شکسه کار نی کنه)دست شکسته کار می کنداما دل شکسته کار نمی کند:کنایه از دلمردگ
3. (دیه وخو نیدی شی کنه کر جمو جمو ای خواس)دختر ترشیده امید شوهر نداشت شوهر که کرد پسر دو قلو می خواست:در مورد حاجت بی ج
4. (دووری که دایش تعریفش ای کنه سی کرهالوش خوبه)دختری را که مادرش ازاو تعریف می کند برای پسر داییش خوب است
5. (و در ای گم که دیوار گوش کنه)، به در اشاره می کنم دیوارتو بشن
کنایه درمورد اشخاص کند فهم.( غیر مستقیم مطلب را برای مخاطب جا انداختن است
6. (می ای خوی بری هونه خالت ) مگر می خواهی بروی خانه خاله ات : در مورد محبت خاله ها
7. (سوار غم پیاده نی خره)،سوار به فکر پیاده نیست : کنایه در مورد اشخاص خود خواه و تازه به دنیارسیده
8. (می گردو بارت که رک و رک ای کنی)،مگر گردو بار داری که صدا میکند:کنایه در مورد افراد کم ظرفیت.( کسی که ضعفی دارد قلقلک میگیره و به خود می پیچد
9. (تو که شوم نداری سی چه مهمون ای گیری) ،توکه شام نداری چرا مهمان می گیری :کنایه در مورد اشخاصی که قدرت ندارند و ادعا میکنند
10.(جومه درسه فکرش به پرویه)،جامه پاره حواسش به وصله است:مانند اسب گم کرده دنبال افسارش می گرد
11.(هر کس دس بنه سر کلاهش باد نبرش ) هر کس دست بر کلاه خود نهد تا باد او را نبرد :هر کس باید مواظب خود باش
12.(هر کس گلیم خوشه باید از او بکشه )،هر کس گلیم خود را باید از آب بیرون آورد .
13.(کله کاغذی سرم نهادی )،کلاه کاغذی سرم گذاشتی:منظور حقه و نیرنگ و فریب دادن است ،کلاه گذاشتن .(فریب با پوچ و کم ارزش)
14.(دندون درد درمونش کشیدنه)،دندان درد درمانش کشیدن است در مورد دست شستن از کاری است وقتی که دیگر ثمری ندارد. شکار دارد. باز شدن دهان و فکین در صحبت کردن زیاد است.
نکته: علامت جمع در گویش و لهجه لری مردم کهگیلویه و بویراحمد حرف ( لام ) است.
نکته: در این گویش حروف فارسی پ ، چ ، گ ، تلفظ آشکاری دارند و گاه حالت مشدد می گیرند.
نکته: حرف ژ بر خلاف لهجه کردی در صحبت و تلفظ کاربرد پیدا نمی کند.
برای بهتر شناختن گویش و لهجه کلی مردم کهگیلویه و بویراحمد به صرف چند نمونه افعال پرداخته می شود: فعل ( رفتن ) : رهتم ، رهتی ، رهت ، رهتیم رهتیت ، رهتن .
پس از انقراض ساسانیان، آنچه پایداری وغلبه ی معنوی ایرانیان بر اعراب گشت ، فرهنگ وزبان قوم ایرانی است.
مردم لر نیز همانند دیگر ایرانیان ، گرچه کیش باستانی خود را به مرور زمان رها کرده وبه آیین اسلام درآمدند ولی زبان کهن خویش را نگاهداری نمودند . بسیاری از واژههای لری اغلب ریشه های باستانی دارند و به احتمالا تعداد زیادی از این واژه ها مربوط به زبانهای کاسی و عیلامی می باشد . گفته می شود زبان پارسی در زمان امپراتوریهای هخامنشی ، اشکانی و ساسانی در لرستان گسترش یافته است
در بین زبانهای جنوب غربی ایران ،زبان (گویش)لری بزرگترین رابطه را با زبان فارسی دارد. که هر دوی آنها دنباله پارسی میانه، زبان پارتیان قرن هشتم بعد از میلاد هستند ،و همانگونه که می دانیم پارسی میانه، زبان پارتیان و ساسانیان بود که به تدریج تغییر شکل داده و به صورت زبان فارسی نزدیک است که بعضی معتقدند این زبان در گذشته نه چندان دور از فارسی منشعب شده است .
گویش مردم لرستان بیشتر لری ولکی است. بر اساس مطالعات زبان شناسی ، زبانهای لری و لکی جزو زبانهای هندو _ اروپایی به شمار می آیند. زبانهای ایرانی شامل زبانهای ایرانی شرقی ، و زبانهای ایرانی غربی می باشد . لکی و لری جزو زبانهای ایرانی غربی محسوب می شوند .
گویش لری به طور عموم و لهجة باشتی که مورد بحث ماست، از گروه زبان های ایرانی جنوب غربی است و از لحاظ ساخت دستوری و واژگانی با فارسی نو پیوند نزدیک دارد. این لهجه 25 صامت و 6 مصوت ساده و 2 مصوت مرکب دارد. برگرفته از مقاله علی حبیبی
طیبی چرام لیراوی ایل نابود شده نویی که برخی از بازماندگانشان در ایل بویراحمد و لیراوی ادغام شده اند و اینک تنها نامی از این ایل باقی مانده است.
زبان لری مانند فارسی از شاخه زبانهای ایرانی جنوب غربی است و از نزدیکترین زبانها به فارسی به شمار میآید. در توضیح زبان لری باید افزود که تشابه این زبان با زبان فارسی تا حدی است که اگر چه دیگر مردمان ایران لرها را دارای زبانی خاص می دانند اما لرها زبان خود را گویشی از فارسی می پندارند. اما اغلب زبان شناسان این زبان را بازمانده زبان پارسی می دانند
می دانیم که در ایران باستان سه قوم ماد و پارس و پارت زندگی می کردند که برخی قوم لر را از قوم پارس و برخی نیز آنها رااز قوم ماد می دانند ولی اکثر زبانشناسانی که در مورد زبان این مردم پژوهش کرده اند آنها را پارس می دانند.